45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny "Letnie Koncerty Organowe i Kameralne" im. Eugeniusza Brańki - podsumowanie

45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Letnie Koncerty Organowe i Kameralne im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie dobiegł końca. W czwartkowe wieczory lipca i sierpnia odbyło się osiem koncertów, które tradycyjnie zgromadziły liczną publiczność. Chwile refleksji i zadumy rozdzielały utwory o płomiennym i lekkim charakterze. Ta mozaika emocji, która wypełniła serca publiczności z pewnością pozostanie w pamięci na długo.
Gościnne wnętrze władysławowskiego kościoła po raz 45. było miejscem muzycznego święta. Bogaty program festiwalu rokrocznie przyciąga na każdy z koncertów kilkusetosobową publiczność. Podczas ośmiu koncertów wystąpiło 48 artystów z 4 krajów – Polski, Japonii, Włoch i Holandii, którzy przebyli łącznie 45 568 km, aby wystąpić dla władysławowskich melomanów. Odległość ta z zapasem pozwoliłaby okrążyć Ziemię! Każdy z koncertów posiadał swoją idee fix spajającą prezentowany repertuar w całość. W sumie wykonano blisko 100 utworów składających się na ponad 500 minut muzyki.
6 lipca inauguracji cyklu dokonał duet artystów w ramach promocji młodych talentów, swoistej trampoliny młodych. Alexander Marev – tenor, to objawienie sceny wokalnej, a zaproszenie go było możliwe dzięki współpracy z Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Towarzyszyła mu młoda wirtuoz organów – Zuzanna Bator.
Podczas koncertu 13 lipca mogliśmy przekonać się, że najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska. Znany i ceniony zespół męski Gregorianum już po raz kolejny wystąpił we Władysławowie prezentując najcenniejsze zabytki polskiej kultury muzycznej. W części organowej usłyszeliśmy wybitnego wirtuoza – prof. Józefa Serafina z Warszawy, który z władysławowskim festiwalem związany jest niemal od początku jego istnienia. Koncert był płaszczyzną artystycznego dialogu – renesansowe brzmienia wokalne znakomicie dopełniły współczesne harmonie na organach.
Czwartek 20 lipca zapisał się pod hasłem muzyczne pamiątki. W dziełach m.in. Bacha, Bartoka, Piazzolli zaprezentowali się światowej klasy wirtuozi koncertujący na całym świecie: laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, wybitna osobność wiolinistyki – Anna Maria Staśkiewicz, czołowy światowy gitarzysta występujący m.in. w filharmoniach w Paryżu, Nowym Jorku czy Berlinie – Krzysztof Meisinger oraz wspaniały wirtuoz gry organowej, absolwent Konserwatorium w Paryżu – Adam Tański.
27 lipca pory roku zmieniły się podczas jednego koncertu aż osiem razy. Połączenie dwóch cyklów – Quatro Stagioni A. Vivaldiego oraz Estaciones Portenas A. Piazzolli (czyli w sumie osiem pór roku) zabrzmiało w wykonaniu Dyrektora Artystycznego Festiwalu – Karola Lipińskiego-Brańki – skrzypce oraz Rafała Łuca – akordeon. Soliści popisali się olbrzymią wirtuozerią, a doświadczenie zdobyte na światowych scenach pozwoliło im jednocześnie pełnić funkcję „dyrygentów” towarzyszącej im Kameralnej Orkiestry Festiwalowej Les Saisons Ensemble. W części organowej Katarzyna Olszewska zaprezentowała niezwykle przystępną i efektowną muzykę francuską.
Na smyczki i organy to koncert monograficzny twórczości Maria Sawy, który odbył się 3 sierpnia. Kompozytor ten, zmarły przed kilku laty związany był z LKOiK od roku 1974. Wielokrotnie występował tutaj jako wirtuoz gry organowej, a władysławowski kościół zainspirował go do napisania wielu wykonywanych obecnie z powodzeniem utworów – m.in. Witraży. Muzykę Sawy zaprezentowały muzyczne autorytety z Warszawy. Profesorowie Marietta Kruzel–Sosnowska – organy, Andrzej Gębski – skrzypce, Anna Wróbel – wiolonczela oraz zespół Camerata Vistula. Rozentuzjazmowana publiczność i dwa bisy udowodniły, że muzyka współczesna potrafi być również przystępna, efektowna i ciekawa.
Najpiękniejsze arie z oper wykonali na koncercie bel canto 10 sierpnia artyści scen operowych – Magdalena Witczak – sopran oraz Jacek Szymański – tenor. Zabrzmiały popularne arie Moniuszki, Pucciniego, Donizettiego i in. przy akompaniamencie Kameralnej Orkiestry Festiwalowej. Liryczne, wirtuozowskie, niezwykle ekspresyjne arie wspaniale przyjęła publiczność, która owacjami na stojąco nie chciała wypuścić artystów ze sceny. Wspaniałym dopełnieniem była włoska muzyka organowa wyrastająca z inspiracji operą w wykonaniu prof. Bogdana Narlocha z Koszalina.
Cytat z Psalmu 140 – Laudate eum in sono tubae – czyli „chwalcie Go na trąbach brzmiących” to tytuł koncertu, który odbył się 17 sierpnia. Wieczór był okazją, aby usłyszeć muzykę niezwykle majestatyczną, monumentalną – tak w formie jak i brzmieniu. Zaprezentowali ją artyści z Gdańska – zespół trąbek naturalnych Tubicinatores Gedanenses oraz włoski wirtuoz organów Walter d’Arcangelo. Koncert okazał się swoistą podróżą do czasów, gdy trębacze często gościli na miejskich wieżach wygrywając hejnały, fanfary, marsze. Suita Gotycka L. Boelmanna wykonana na organach przeniosła nas do wnętrza katedr, a pod palcami maestro d’Arcangelo pokazała olbrzymie możliwości brzmieniowe władysławowskich organów.
Na zakończenie festiwalu, po kilkuletniej przerwie we Władysławowie zasiadło do organów dwóch wykonawców jednocześnie. Koncert finałowy na cztery ręce i cztery nogi zabrzmiał w wykonaniu duetu dalekowschodnio-europejskiego, tj. Hiroko Inoue – Japonia oraz Jeana-Pierre’a Steijversa – Holandia. Duet ten zaprezentował całą gamę niezwykle efektownych transkrypcji, wprawiając zgromadzoną publiczność w zachwyt, także dzięki możliwości obserwacji gry na klawiaturze nożnej na umieszczonym w prezbiterium telebimie.
Organizatorami 45. Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych było Centrum Kultury, Promocji i Sportu oraz Parafia p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Władysławowie.
Opublikowano: 25 sierpnia 2017 09:59
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 1572