Nowelizacja rozporządzenia - cicha rewolucja na kolei

 

Będzie ciszej. Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia bieżącego roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną. Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo - tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

- wprowadzenie nowych tablic hamowania,

- wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,

- podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,

- podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną

- prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,

- wydłużenia ważności próby hamulca z 12 do 24h w przypadku, gdy zostało wyłączone zasilanie sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych,

- umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),

- zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,

- umożliwienie możliwości stosowania na semaforach (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych wskazujących rodzaj semafora (samoczynny, półsamoczynny) zamiast malowania ich masztów, a listwy biało-czarne będą mogły być na tarczach ostrzegawczych przejazdowych.

- wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a jako przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21. Wskaźnik W 21a będzie fakultatywny (stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury) oraz na projektach pilotażowych,

- umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,

- umożliwienie stosowania wskaźników W 19 i W 20 jako tablice (nie wskaźniki świetlne) na semaforach samoczynnych (eliminacja ograniczeń prędkości na brak drogi hamowania na ostatnim odstępie blokady samoczynnej przed semaforem wjazdowym).

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 r., a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.


Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Biuro Komunikacji i Promocji

ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa

tel. + 48 22 473 30 02

fax + 48 22 473 23 34

rzecznik@plk-sa.pl

www.plk-sa.pl

Opublikowano: 23 kwietnia 2025 08:49

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 267

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Dostosowanie stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne z terenu Gminy Władysławowo do wymogów WCAG 2.0 poprzez ich budowę" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.