Dworzec we Władysławowie odzyskał dawny blask

Dworzec we Władysławowie odzyskuje dawny blask - zdjęcie 2 - fot. Konrad Kędzior

 

Jasnoszara elewacja z białymi oknami i drzwiami, wnętrze będące połączeniem klasyki i nowoczesności – tak wygląda po zakończeniu przebudowy dworzec we Władysławowie, a to tylko część zmian, na które mogą liczyć podróżni.

Sama inwestycja rozpoczęła się jesienią 2021 roku. Zrealizowano ją w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa sprawiła, że wybudowany w latach 1928-29 dworzec odzyskał swoje historyczne piękno. Elewacja po renowacji została pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które są białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Z utrzymaną w jasnych barwach kolorystyką elewacji kontrastuje czerwony dach wykonany z dachówki karpiówki. Na fasadach budynku od strony miasta i peronów, tuż na wejściem do przestrzeni obsługi podróżnych, zaprojektowano zegary dworcowe i nowe przestrzenne oraz podświetlane napisy „Dworzec Kolejowy” (od strony miasta) i „Władysławowo” (od strony peronów). Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśla nowa iluminacja nocna budynku.

Olbrzymią metamorfozę, ale z poszanowaniem dla historycznego charakteru dworca, znalazło jego wnętrze. Przestrzeń obsługi podróżnych, znajdująca się w centralnej części budynku, połączyła w sobie klasycystyczne elementy wystroju z nowoczesnością. Hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni jest utrzymany w jasnej kolorystyce. Szara posadzka i ściany idealnie współgrają z bielą drewnianych boazerii i kolumn oraz sufitu, w który wkomponowano liniowe oświetlenie. W holu podróżni znajdą również ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przestrzeń obsługi podróżnych jest klimatyzowana. W jej sąsiedztwie zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Południowa część dworca jest przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, natomiast w północnej i na piętrze, w centralnej części budynku, zaplanowano lokale na wynajem.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się miejscem przyjaznym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostały bariery architektoniczne związane z dostępnością budynku. Dla osób poruszających się na wózkach, a także dla rodzin z małymi dziećmi zaprojektowano specjalne pochylnie od strony miasta i peronów umożliwiające swobodny dostęp do przestrzeni obsługi podróżnych. Na dworcu znajdziemy również przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami toalety, a także szereg innych usprawnień, w tym m.in. tablice w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Dworzec po przebudowie stał się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek został ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Ponadto w obiekcie, co jest standardem przy inwestycjach prowadzonych przez PKP S.A., zaprojektowano nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła. Dworzec  wyposażono także w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Dzięki montażowi nowoczesnych systemów – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawiło się bezpieczeństwo podróżnych i mienia.

Sporo zmian zajdzie w otoczeniu dworca we Władysławowie. W sąsiedztwie budynku zaprojektowano dwa parkingi oraz wiatę rowerową (niedaleko północnej elewacji dworca). Pierwszy z nich, istniejący już obecnie od strony południowej wzdłuż jezdni, zyska nową nawierzchnię (11 miejsc, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami). Drugi powstanie w miejscu, gdzie przed remontem stały pawilony tymczasowe i pomieści około 20 samochodów osobowych. Ciekawostką jest zastosowanie na nim betonowych płyt ażurowych. Jest to rozwiązanie proekologiczne umożliwiające wnikanie wody bezpośrednio do gleby, tworzące przestrzeń bioaktywną, a także chroniące przed zalewaniem parkingu przy ponadnormatywnych opadach deszczu. W ramach inwestycji zostaną również zasadzone nowe drzewa i krzewy oraz uporządkowane tereny zielone. Pod częścią z nich zostanie wybudowany znacznych rozmiarów zbiornik retencyjny gromadzący deszczówkę, która w części będzie użytkowana m.in. do podlewania zieleni oraz spłukiwania dworcowych toalet.

Przebudowa dworca we Władysławowie kosztowała ponad 14 mln złotych. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., dokumentację projektową wykonała firma TPF Sp. z o.o. oraz TBiARCHITEKCI Sp. z o. o., a wykonawcą robót jest KAMARO Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Gdańsku. 

fot. Konrad Kędzior

Opublikowano: 20 marca 2023 14:48

Kategoria: Inwestycje

Zdjęcia:

Wyświetleń: 2848

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Dostosowanie stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne z terenu Gminy Władysławowo do wymogów WCAG 2.0 poprzez ich budowę" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.